Search
Close this search box.

Nauka o promocjach i rabatach. Dlaczego tak bardzo je kochamy?

Share
Coupons-Stand-Out-2

Psychologia kuponów rabatowych

Niezależnie od tego, co kupujący mówią ci swoimi grupowymi racjonalnymi umysłami, pamiętaj, że kupujemy pod wpływem emocji i uzasadniamy to racjonalnie. Zimna, twarda prawda jest taka, że jako kupujący lubimy promocje, lubimy oferty specjalne, rabaty i lubimy kupony. Lubimy uczucie, gdy dostajemy “coś za nic”. Nic nie cieszy kupujących bardziej niż uzyskanie dodatkowej wartości od sprzedawcy.

Najnowsze badanie “Your Brain on Coupons: Neurophysiology of Couponing” jest pierwszym znanym badaniem naukowym przeprowadzonym w warunkach laboratoryjnych, mierzącym fizjologiczny i psychologiczny wpływ kuponów na ludzki organizm. W badaniu przeanalizowano neurologiczne skutki korzystania z kuponów, aby dowiedzieć się, co tak naprawdę dzieje się, gdy ludzie otrzymują propozycję oszczędności, taką jak kupon lub kod rabatowy.

Podczas badania niektórzy uczestnicy otrzymali kupon o wartości 10 dolarów robiąc zakupy spożywcze online, a inni nie. Wyniki jednoznacznie wskazują, że kobiety, które otrzymały kupony podczas badania, miały wyraźnie wyższy poziom oksytocyny i znacząco obniżony poziom stresu.

Kluczowe wnioski obejmują:

Wyższy poziom oksytocyny, o 38%. Ta wyraźna reakcja jest wyższa niż poziomy związane z całowaniem, przytulaniem i innymi interakcjami społecznymi związanymi z tym hormonem, o którym wiadomo, że jest związany ze szczęściem.

Zmniejszony stres. Otrzymanie kuponów wiązało się ze zmniejszeniem kilku różnych miar stresu w sercu, skórze i oddychaniu u osób, które otrzymały kupon w porównaniu z osobami, które go nie otrzymały. W szczególności:

  • Częstość oddechów spadła o 32% w porównaniu z osobami, które nie otrzymały kuponu.
  • Tętno spadło o 5% z 73 uderzeń na minutę do 70 uderzeń na minutę.
  • Poziom potu na dłoniach był 20 razy niższy u osób, które otrzymały kupon.

Osoby, które otrzymały kupony rabatowe były o 11% szczęśliwsze niż uczestnicy, którzy kuponów nie otrzymali. Mierzono to, oceniając poziom szczęścia uczestników w skali od 1 do 10 na koniec eksperymentu. Badania te, w połączeniu z istniejącymi danymi, pokazują, że szczęście zależy od stanu fizjologicznego danej osoby i że działania społeczne, które nas relaksują, takie jak otrzymywanie kuponów rabatowych, sprawiają, że jesteśmy szczęśliwsi.

Badanie dowodzi, że ludzie, którzy otrzymują kupony, są nie tylko szczęśliwsi, mniej zestresowani i odczuwają mniejszy niepokój, ale także, że otrzymanie kuponu jest fizycznie przyjemniejsze niż otrzymanie prezentu – powiedział dr Paul J. Zak, dyrektor założyciel Center for Neuroeconomics Studies i profesor ekonomii, psychologii i zarządzania na Claremont Graduate University. Wyniki te, w połączeniu z wynikami innych badań, sugerują, że kupony mogą bezpośrednio wpływać na szczęście ludzi, pozytywnie wpływać na zdrowie i zwiększać zdolność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, co jest szczególnie cenne w okresie świątecznym, kiedy poziom stresu jest zwykle najwyższy.

Nasze własne badania potwierdziły, że kupony są najlepszą promocją dla kupujących. Teraz wiemy dlaczego – oprócz prawdziwych oszczędności zapewniają one dużą dawkę szczęścia. 

Nasz zespół może pomóc Tobie w realizacji kampanii kuponowych, które zachwycą klientów i spełnią cele marki. Aby odkryć odpowiednie rozwiązanie kuponowe dla swojej marki, skontaktuj się z nami tutaj.

zastanawiasz się, jak możesz wykorzystać rozwiązania savi w swojej firmie?

More savi updates